zaterdag 4 augustus 2012

verwaarlozing als kind


Als je als kind wordt uitgescholden of te horen krijgt van je ouders, dat je niets waard bent, omdat je niets kan, je wordt vernederd, je vader kraakt je af waar andere mensen bij zijn, of je krijgt geen schouderklopjes bij dingen die je goed doet, maar alleen maar kritiek als je iets fout doet, dan ben je als kind  psychisch mishandeld.

Je krijgt als kind niet de liefde en aandacht die je wel nodig hebt.
Je wordt een onzeker persoon.
Dit heeft grote gevolgen voor je gedrag en je identiteitsontwikkeling.

Als kind ben je een soort spons die alles om zich heen absorbeert, dus alles wat je om je heen ziet en meekrijgt neem je in je op.
Ze zeggen vaak dat je kinderen al vanaf kleinsaf veel talen tegelijk kan laten leren.
De hersenen zijn dan nog jong en vers.
Ook zijn kleine kinderen beter in onthouden van dingen dan volwassenen, dat is omdat zij geen zorgen hebben in hun hoofd.

In de tussentijd dat je als kind aan het groeien bent, heb je al zoveel gewoontes en het gedrag van mensen om je heen overgenomen.
Zowel de juiste als ook de slechte.
Je neemt, meningen, gedachten en ook verslavingen over.
Je staat daar natuurlijk niet bij stil, maar bij alles wat je doet, wordt je daardoor wel bepaald.
Je karakter is hierbij natuurlijk ook bepalend.

Elke dag moet je keuzes maken, en die keuzes worden wel bepaald door wat je in het verleden heb mee gemaakt.
Ook de verkeerde keuzes...




Het is dus erg belangrijk dat je als ouders ingaat op de behoeften van je kind.
Dit zijn nl. de 1e ervaringen die je kind opdoet in zijn leven.
Dit is ook de basis, waardoor je kind zich verder zal ontwikkelen.

Je kind leert zo om over zichzelf te denken en met andere mensen om te gaan, zoals de ouders met het kind omgaan.
Wordt er géén goede basis gegeven, dan kan er bijna niets groeien en kan je kind niet worden tot wie hij zou kunnen zijn.






            Ik zou heel graag willen weten wat je van dit artikel vind en
            daarom erg waarderen als je een reactie wilt achterlaten.

            Dit geeft mij extra inspiratie om artikelen te blijven schrijven.
            bedankt alvast en natuurlijk krijg je altijd een reactie terug.














2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Psychische mishandeling gebeurd niet alleen door ouders. Ik heb een werkgever gehad die me 12,5 jaar lang psychisch heeft mishandeld. Bij alles wat ik fout deed werd ik genadeloos verrot gescholden. Hierdoor heb ik heel lang last gehad van faalangst. Ze liet me duidelijk weten dat zij de baas was en niemand anders. Werknemers waren haar slaven. Na 12,5 jaar kreeg ik de kracht om naar een andere baan te solliciteren. Wat een verademing. Een werkgever die naar mijn mening vroeg en bereid was om naar me te luisteren. Helaas is deze man er nu niet meer. Hij is gestorven aan maag en slokdarmkanker. Mijn huidige werkgever kent ook het woord respect voor de werknemer. Bij fouten word je normaal aangesproken en niet genadeloos verrot gescholden. En nu nog iets leuks over die tirannieke bazin. Een paar jaar geleden vroeg ze me of ik terug wilde komen. Ik was zo'n goede werknemer en ze miste me zo. Toen heb ik heel hard gelachen en keihard gezegd: Bekijk het maar! Je hebt me lang genoeg gekleineerd! Wat was ik toen trots op mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg om te horen dat een werkgever zijn werknemers zo behandeld. En dan ook nog schelden. Zij zal zelf wel heel veel problemen hebben met zichzelf door zo erg te reageren. Zo'n iemand zou niet eens de titel 'baas' mogen hebben. Gelukkig heb je toch nog de kracht gekregen om een andere baan te zoeken. Ik kan mij voorstellen dat je 12,5 jaar géén leven hebt gehad. Tenslotte werkt dit ook in je privéleven door, wat zeker niet fijn is ook niet voor je eventuele gezinsleden.

    Wat een lef heeft ze ook nog om je weer terug te vragen.
    Fijn he om haar uiteindelijk dan toch zo'n reactie te geven.

    Uiteindelijk zitten zulke personen zelf gevangen, als je dat kunt denken, dan ben je zelf al een heel goed op weg in het leven..



    BeantwoordenVerwijderen